Optocht-commissie

D’n Optocht Commissie (OC)

 

Deze commissie organiseert de carnavalsoptocht van de Drumknaauwers. Maar dat wisten jullie natuurlijk al. Maar wisten jullie ook dat de carnavalsoptocht het grootste eendaags evenement van Gemert is!

Op geen enkele andere activiteit komen zoveel bezoekers op af.

Deze commissie doet echter nog meer:

Zij organiseren ook het groot optochtenbal bij ‘t Ridderhof.

Ze begeleiden sinds dit jaar (samen met ‘t Viske en d’n aauw Kool van de pliessie) het afhalen van de prins op zaterdag. En zij worden ook buiten de carnaval ingeschakeld door andere instanties zoals de Kinder Vakantie Week, het Commanderij College voor de begeleiding van de stoet van geslaagden als ook door de Gemeente Gemert- Bakel, voor het mede- organiseren en begeleiden van het defilé voor het afscheid van voormalig burgemeester (De heer van Maasakkers).

Maar de optocht blijft natuurlijk ons paradepaardje.

Kijk, een optocht wordt gemaakt door de deelnemers! Die besteden gigantisch veel tijd (en geld) in het creëren van iets moois waar ze het publiek mee kunnen vermaken. De optochtcommissie is er alleen maar om die deelnemers in goede banen te leiden. Denk aan het voorkomen van gaten, zorgen dat er geen kinderen onder de praalwagens komen, dat de stoet niet opgehouden wordt door het publiek etc, etc.

Al jaren hebben we een hele mooie optocht in Gemert en daar zijn wij als organisatie natuurlijk trots op. Onze wens is om ook meer jeugddeelnemers te mogen verwelkomen. Dit maakt de optocht nog mooier en completer.

Het groot optochtenbal bij ‘t Ridderhof is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een fantastisch mooi feest waarbij rond de prijsuitreiking echt carnaval gevierd wordt en er door veel mensen samen een gezellige carnavalssfeer gemaakt wordt. En het is er al jaren een drukte van jewelste. (The place to be op zondag avond).

De optochtcommissie begint in oktober/november met de eerste voorbereidingen en vooral met het enthousiasmeren van deelnemers. Zo hangen ze posters op bij de scholen en benaderen zij (oud)-deelnemers met de vraag of ze komend jaar weer mee doen.

Met de optochtcommissie hebben we regelmatig contact met de deelnemers, zo worden bijvoorbeeld alle wagenbouwers voor de optocht al bezocht en wordt er gekeken of de bouwers voldoende rekening houden met de veiligheid en andere eisen die er zijn. Verder wordt op die manier ook zoveel mogelijk voorkomen dat er “rotzooi” in de optocht komt. En dan hebben we nog de deelnemersbijeenkomst ‘s maandags voor carnaval. Hier worden nog eens de puntjes op de i gezet, zodat iedereen op de hoogte is van alle afspraken.

De leden van de optochtcommissie doen elk jaar opnieuw een examen voor evenementenverkeersregelaar. Hierdoor zijn zij ook officieel bevoegd om overige verkeersdeelnemers te instrueren hoe te moeten handelen.

Namens de optochtcommissie Alaaf,

Marc Verhagen (voorzitter)

Daisy Megens (secretariaat)

Conny van de Boogaard (secretariaat)

Eddy Verhagen

Arie van de Poel

Joop Verstegen

Hans Verhagen

Rosalie Manders

Bram van Asseldonk

Antoon Manders

Ron van de Wetering

Elise Manders

 

Voor verdere informatie over de Carnavalsoptocht klik hier.

Top